Hur många arter av bakterier finns det?

Att uppskatta det exakta antalet arter av bakterier är omöjligt med dagens teknik. För att verkligen komma ikapp med ett mål nummer, vill du ha en maskin som kunde framställa mark, vatten och sten i stora mängder, isolera bakterier från deras livsmiljö, då sekvens i arvsmassan hos så många bakterier som möjligt inom prov. idag, eftersom sekvensering en bakterie genomet kostar en halv miljon dollar och tar några månader, är detta omöjligt. Även om kostnaderna minskat med en faktor på en biljon, det finns så många mikrober i marken att kategorisera dem på detta sätt skulle vara oöverkomligt dyr.

Istället för sekvensering hela genom, bakteriell undersökningar idag endast använder strängar att skilja mellan olika arter. Det är mer kostnadseffektivt än hela genom sekvensering. En undersökning fann 20. 000 arter av bakterier i en liter havsvatten. En annan metod för bestämning av den mängd arter av bakterier i ett prov är att använda en teknik som kallas DNA reassociation. I DNA reassociation, forskare använda kemikalier för att "packa upp" de två delarna av dubbel-helix i bakterie-DNA, blanda dem. Kompatibel DNA-strängarna kommer åter knyta kontakter med varandra. Ju längre reassociation tar det flera arter av bakterier i provet. Dessa mätningar av tid kan användas för att uppskatta bakteriella biologiska mångfalden i havet eller marken.

När denna teknik har tillämpats på ett jordprov i slutet av 90-talet, en 16. 000 arter av bakterier hittades. Innehöll dock denna teknik antagandet att populationer av olika arter av bakterier var ungefär liknande, som nu är känt för att vara falsk. En aktuell undersökning av Jason Gans fastslagit att det finns cirka en miljon Bakteriearter per gram jord. Medan endast ett fåtal bakteriearter dominera jorden, det finns en enorm mängd med låg förekomst arter. En annan metod är att använda matematiska modeller av artrikedom kurvor att extrapolera det totala antalet arter i ett visst prov från information om förekomsten av ett fåtal topp arter. A 2002 papper av Curtis, Sloan, och Scannel, "Estimating prokaryota biologisk mångfald och dess begränsningar", uppskattas antalet Oceanic bakterier taxa lägre än 2 miljoner, antalet jord taxa minst 4 miljoner, och antalet atmosfäriska taxa minst 4 miljoner. Men denna studie antas att den bakteriella mångfalden i ett gram jord var endast 6. 400-38. 000 per g, mycket mindre än vad som finns i DNA reassociation studien.

För närvarande, uppskattningar av det totala antalet arter av bakterier varierar från cirka 10 miljoner till en miljard, men dessa beräkningar är preliminära och kan räknas av många beställningar storleksordning. Som jämförelse finns det förmodligen mellan 10 och 30 miljoner arter av djur, det stora flertalet av dessa insekter. Antalet vetenskapligt erkända arter av djur är ca 1. 250. 000. Det finns nästan 300. 000 erkända arter av växter.