Vilka är de viktigaste kategorierna Organism?

organismer är vanligtvis kategoriseras efter tre-domän som infördes genom Carl Woese 1990. Den ersätter den äldre fem rike system organismens klassificering. I Woese klassificering, tre områden i livet är: bakterier, arkéer och Eucaryota. Också i fråga är tillägget av ett fjärde domän, Acytota, vilket betyder "utan celler", för att representera virus och andra celler mindre pseudo-organismer som prioner. Ännu mer spekulativ är ett femte område organismer, Nanobiota, som kan representera mycket små, verklighetsnära fiberliknande strukturer som finns i vissa mineraler. Mer nyligen, under 2002, har vissa forskare anses Archaea och Eucaryota som en del av samma domän, Neomura. är den viktigaste uppdelningen i livet i allmänhet betraktas som mellan prokaryota organismer (celler med kärnor) och eukaryota organismer (med kärnor). En något mindre betydande, men fortfarande mycket viktig, är att skillnaden mellan encelliga och flercelliga organismer, och mellan växter och djur. Om virus slutligen redovisas som en giltig form av liv, då den viktigaste uppdelningen skulle bli om en livsform är cellularly baserad alls. De möjliga upptagande av virus i riket liv inleddes med upptäckten av Mimivirus, en mycket stor DNA-virus med gener som kodar för nukleotider och aminosyror syntes, vilket även vissa bakterier brist.

Ytterligare en viktig kategori skillnaden är att mellan aeroba (syre-andning) och anaeroba (inget behov av syre) organismer. En gång, när jordens atmosfär var främst koldioxid, täcktes jorden med anaeroba organismer, men många av dessa dog ut under Syre katastrofen, en lång period under vilken aeroba organismer steg till framträdande, där stora mängder syre giftigt för anaerob organismer. Nu är anaeroba organismer som oftast ses i kompost högar.

Om livet är någonsin upptäckts på en annan planet, som skulle innebära en ännu mer grundläggande uppdelningen i livet. Den term som används för att hänvisa till jordens organismer kollektivt är Gaeabiota . Ibland äldsta gemensamma förfadern till jordiska liv heter Luca, som står för den "sista universella gemensam förfader". LUCA tros ha levt mellan 3,6 och 4,1 miljarder år sedan