Vad är några vanliga mikroskopiska djur?

mikroskopiska djur är djur som är för små för att ses med blotta ögat. Mikroorganismer som bakterier är nästan alla för små för att ses med blotta ögat, men dessa är inte kvalificerade som djur. Eukaryoter (komplexa encelliga) encelliga organismer med djuriska egenskaper kallas protister, men dessa också anses inte en del av kungariket Animalia (även känd som metazoerna). True djur är flercelliga och har differentierade vävnader.

mikroskopiska djur är den största av alla djur. Om en utlänning instruerades att ta ett slumpmässigt djur från Jorden, skulle de tar förmodligen någon typ av mikroskopiska djur. Gemensamma mikroskopiska djur inkluderar planarians (Plattmaskar), många kvalster, däribland dammkvalster och kvalster spindel, och vattenlevande kräftdjur som hoppkräftor och cladocerans (vatten loppor). Inom de flesta mikroskopiska djur är nematoder (rundmaskar), hjuldjur (vattenlevande filtrerar födan), och björndjurens (björndjur). Nematoder, i synnerhet, är förmodligen den mest talrika djur på jorden, som representerar minst 90% av allt liv på havsbotten, och allestädes närvarande i alla beboeliga miljöer på land och till sjöss.

mikroskopiska djur som ingår i en storlek kontinuum som sträcker sig hela vägen från virus till största levande organismer. De upptäcktes först av den holländska vetenskapsmannen Antonie van Leeuwenhoek, Fader Microbiology, 1675, med hjälp av mikroskop av egen design, varav en del kunde förstora upp till 500 gånger. Den minsta objekt som kan ses med blotta ögat varierar från ca 1 /40 till 1 mm, men "mikroskopisk" ofta omnämns som ett djur mindre än 1 mm i bredd, i synnerhet mindre än 1 /10 mm.

mikroskopiska djur är mycket viktiga för det globala ekosystemet, som utgör en betydande del av biomassa och utgör basen för några näringsväven. Minsta mikroskopiska djur, som hjuldjur, lever främst på bakterier, medan större exemplar konsumera mindre djur eller suga vätska från träd. Kvalster är särskilt anpassade till de senare, och finns på många under bladen hos många växter. Dammkvalster, den vanligaste orsaken till allergier, finns i nästan varje människas hem på jorden, där de lever på döda hudceller som faller från mänskliga invånare. En gemensam strategi för att döda dessa små djur är att minska omgivande fukt.

Eftersom mikroskopiska djur är så många och distribueras, har endast en del av dem har beskrivits av vetenskapen . Andra kommer säkert att upptäckas i framtiden öka våra kunskaper om jordens biologiska mångfald.