Vad är några olika typer av vetenskap?

Science är en bred grupp av ämnen som innehåller många olika områden som alla är sammanlänkade genom ett enda begrepp-den vetenskapliga metoden. Den vetenskapliga metoden är en undersökande metod som baseras på observationer, avdrag, hypothesizing och experiment som kan tillämpas på alla områden i livet. Men vad är några av de olika typer av vetenskap som är beroende av denna metod? Men det finns många sätt att se på vetenskapen, är en av de vanligaste dela upp den i tre breda kategorier, som alla innehåller många specialområden: formell vetenskap, naturvetenskap och samhällsvetenskap. Var och en av dessa typer av vetenskap kommer att förklaras närmare nedan.

Formellt vetenskap representerar de discipliner som behandlar symboler och teoretiska idéer och deras tillämpningar i den verkliga världen. Dess integration som en vetenskap är ofta ifrågasatta, men aspekter av formell vetenskap används i alla andra vetenskapliga discipliner. Formellt vetenskap omfattar datalogi, matematik och statistik.

Naturvetenskap är den vetenskap som människor i allmänhet tänker på när de hör ordet. Dem som studerar man använda den vetenskapliga metoden att förstå naturen och den fysiska världen. Naturvetenskapen och dess specialområden används ibland kallas "hårda vetenskaper" som deras förespråkare. Naturvetenskap omfattar biologi, kemi, geologi och fysik.

Samhällsvetenskap är studiet av samhällen och samverkan inom dem, att de på en grupp eller individuellt. Samhällsvetenskap ibland kallas en "mjuk vetenskap" av belackare. Samhällsvetenskap inkluderar antropologi, psykologi och sociologi. Varje bred vetenskaplig kategori innehåller många discipliner och specialområden med specifik forskning högborgar. Några av dessa typer av vetenskap för varje kategori är:

Formellt Science Disciplines

datavetenskap. Den här typen av vetenskap fokuserar på behandling av information i datorer och annan datoriserad utrustning. Dataforskare utveckla nya algoritmer för att bearbeta data, förbättra programspråk, och arbeta med många andra aspekter av datorer och program som moderna samhällen hantera dagligen.

Matematik . Detta är en typ av vetenskap som ägnas åt representation och bearbetning av kvantiteter. Medan matematiska uttrycket "1 + 1=2" kan verka enkel, är det faktiskt ett komplext begrepp fyllt med semantik. Aspekter av matematiken används av alla andra typer av vetenskap.

Statistik . Statistik är insamling, analys och tolkning av data. Även om det kan användas för att hitta mönster, motsäger teorier och göra förutsägelser sig vetenskapen om statistiken är inte inriktad på någon enskild verkliga världen idé. Istället kan de teorier och lagar i statistiken tillämpas på alla korrekt formaterade data. En Q-test, till exempel, kan användas på data som samlats in från en kemi, biologi, psykologi eller experiment.

Naturvetenskapsprogrammet Disciplines

Biologi . Biologi är det vetenskapliga studiet av livet. Denna studie kan vara mycket omfattande, till exempel hur olika arter kan ha utvecklats under miljontals år, eller det kan vara väldigt specifika, t. ex. vad ett visst djur äter. Biologin har många specialområden inklusive botanik, entomologi och zoologi.

Kemi . Denna naturvetenskapliga studier ärendet och dess stater, och hur den förändras. Vad enskilda komponenter saker är gjorda av, hur de förändras när de utsätts för olika temperaturer, hur de kan brytas ner, och hur de kan byggas upp alla frågor apotek ofta frågor och försöka lösa. Specialområden i kemi omfattar biokemi, livsmedelskemi, oorganisk kemi och organisk kemi.

Fysik . Fysiken är studiet av ärendet, krafter och interaktioner. Det kan studeras på en mycket stor eller liten skala. Läran om hur planeter och andra stjärnors organ samverkar är ett exempel på fysik görs i mycket stor skala, undersökningen av subatomära partiklar utgör fysik i liten skala. Astronomi, elektrodynamik, termodynamik och kvantmekanik är alla specialområden inom fysiken.

samhällsvetenskapliga discipliner

Antropologi . Antropologi är studiet av ursprung, utveckling och unika människor. Antropologi lånar från många andra discipliner i denna studie. Filialer ingår arkeologi, kulturantropologi och fysisk antropologi.

Psykologi . Detta är det vetenskapliga studiet av tankar och beteende. Förstå varför människor gör de val de gör, hur de hanterar stress och förutsäga vilka val de gör i framtiden är alla aspekter av psykologi. Analytisk, beteendemässiga, kognitiva, och gestaltterapi är alla olika bakomliggande psykologiska tänkande och teori.

Sociologi . Sociologi är det vetenskapliga studiet av grupper av människor. Hur dessa grupper interagerar med varandra när de regler i grupperna (normer och lagar), och hur dessa grupper bildas är alla aspekter sociologer överväga.