Vad är en Ultra-High Energy Cosmic Ray?

kosmiska strålar är subatomära partiklar som flyger genom rymden i hög hastighet i alla riktningar. Omkring 90% av dem är protoner, 9% är heliumkärnor, och 1% är elektroner. I motsats till deras namn, kosmiska strålar är energiska partiklar snarare än strålar per se. På jorden kan vi upptäcka kosmisk strålning när de kolliderar med den övre atmosfären och släppa en dusch av laddade partiklar. Genom att observera hur stark partikeln dusch, kan man sluta sig till energi och riktning av kosmisk strålning.

En ultrahög energi kosmisk (UHECR) är en typ av kosmisk strålning med en anomalously hög energi. Det finns ingen officiell cutoff gräns definiera en ultrahög energi kosmisk strålning, men termen hänvisar vanligen till kosmiska strålar närmar sig eller överskrider den Greisen-Zatsepin-Kuzmin (gzk) begränsning kosmisk energi. Den gzk gräns motsvarar en tröskel energi på 6 x 10 19 elektronvolt, omkring tio miljoner gånger mer energi än partiklarna i den mäktigaste partikelacceleratorer. Ovanför denna gräns, är det tänkt att kosmisk strålning samverkar med den kosmiska bakgrundsstrålningen att producera exotiska partiklar som kallas pions och därigenom sänka sin energi till gzk gräns.

Men kosmisk strålning har observerats överskrider gzk gräns. Detta är ett mysterium i fysik och kan vara en ledtråd till fysiska teorier som lyckas de Einstein, enligt respekterad fysiker som Lee Smolin. En sådan kosmisk, observerades vid Dugway Proving Grounds i Utah och öknamnet Oh-My-God particle, hade en energi på ca 3 x 10 20 elektronvolt. Detta är ungefär likvärdig med den i en väl kastat baseball-men här talar vi om en partikel som är mindre än en typisk atomkärna. Man beräknar att denna partikel färdades på ungefär 1 till 5 x 10 -24 ljusets hastighet. Detta innebär att om kosmisk tävlingskörde en foton (ljus partiklar), efter ett helt år av resor, kosmisk bara skulle vara 46 nanometer bakom den ursprungliga fotonen.

Sedan upptäckten av Oh-My-God particle 1991, minst femton liknande händelser har noterats, som visar att ultrahög energi kosmisk strålning är ett verkligt fenomen. Eftersom dessa partiklar är så energisk, är det osannolikt att de skulle påverkas av magnetiska fält av galaxer, så att de sannolikt skulle åka i en direkt linje från deras synpunkt ursprung. Men fann ingenting av intresse i riktning mot himlen från när kosmisk strålning har sitt ursprung. Varför? Vi vet inte.