Vad är Sagittarius Dwarf Elliptical Galaxy?

Sagittarius Dwarf Elliptical Galaxy är den tredje närmast närliggande galax för Vintergatan, och det är där vårt solsystem är beläget. På endast 50. 000 ljusår bort från Vintergatan kärna, är Skytten Galaxy delta i en polär bana runt Vintergatan, som sakta slukar det. Redan nu är det Skytten Galaxy läcker ut en stjärn ström, en glödlampa som sträcker sig runt Vintergatan centrala som en tunna loop. Den Skytten Galaxy är uppkallat efter den stjärnbild där den kan hittas, Skytten.

Upptäckt 1994, är Skytten Dwarf Elliptical Galaxy bara cirka 10. 000 ljusår i diameter, i jämförelse med Vintergatans diameter på 100. 000 ljusår. Vintergatan uppskattas till ca 10. 000 gånger mer massiv än Skytten Galaxy. Fram till 2003 ansågs det vara närmast till galaxen Vintergatan, även om denna plats har nyligen fattats av Canis Major dvärggalax, som också uppslukas av Vintergatan. Båda galaxerna, tillsammans med åtta andra, anses satelliter i Vintergatan. Den Skytten Galaxy har omkring en miljard stjärnor, jämfört med Vintergatans 200-400 miljarder stjärnor. Även om det tar upp en del av himlen som liknar en fullmåne är Skytten galax mycket svag, eftersom det mesta skyms av den galaktiska skivan. Dess centrala stjärnhop, M54, upptäcktes hela vägen tillbaka år 1778 av Charles Messier, gör den till den första extragalactic stjärnhop upptäckt, även om det tog astronomer mer än två hundra år för att inse detta.

Den Sagittarius Dwarf Elliptical Galaxy är ett av de få galaxer som på en direkt kollisionskurs med Vintergatan. Det kommer att passera den galaktiska skivan i ungefär ett hundra miljoner år. Men eftersom galaxer själva är mycket diffusa, kommer detta att öka knappt förekomsten av stjärnornas kollisioner.