Vad är Mars Reconnaissance Orbiter?

Mars Reconnaissance Orbiter är en $ 720 miljoner dollar rymdsond byggd av Lockheed Martin under överinseende av Jet Propulsion Laboratory (JPL) i syfte att bana runt Mars, kartlägga dess yta i detalj och studera Martian klimat, väder, stämning och geologi. Båten lanserades 12 augusti 2005, ombord på en Atlas V booster, och tog cirka sju månader att göra resan till Mars, in lågt Mars omloppsbana den 10 mars 2006. I november 2006 började man göra sitt primära synpunkter. Den kommer att fortsätta dessa synpunkter fram till november 2008, då den kan ges ett uppdrag förlängning för gott uppförande. The Mars Reconnaissance Orbiter är en bland fem andra rymdfarkoster på eller omloppsbana runt Mars. De andra är Mars Global Surveyor , Mars Express , Mars Odyssey , och två Mars Exploration Rovers . Alla dessa utom , som sändes av Europeiska rymdorganisationen, tillhör NASA. Del av Mars Reconnaissance Orbiter uppdrag är att identifiera lovande landning områden för framtida Mars Rovers, såsom Phoenix Lander 2008 och Mars Science Laboratory 2010. NASA har meddelat att deras långsiktig plan (2025) är en bemannad resa till Mars. efter ankomsten till Mars, Orbiter ingått en lång, elliptisk bana, och använt sig av metoden i Tidslinje-avsiktligt doppning låg i atmosfären-för att bromsa sig ner och få en mer lämplig bana för kommentarer. Dess nuvarande omloppsbana ställen från 250 till 316 km (155 till 196 mi) ovanför ytan, lite lägre än den internationella rymdstationen kretsar kring jorden. Låg Mars omloppsbana är något lägre än Low Earth Orbit grund av Mars lägre allvar.

Två av Mars Reconnaissance Orbiter mest intressanta upptäckter har några tecken på tidigare förekomst av flytande vatten och upptäckten av stora, svarta hål, som tros vara grotta entréer. Skyttelns underskrift instrument, HiRise (High Resolution Imaging Science Experiment) kameran kan ta bilder av Mars yta med en upplösning på 0,3 m per pixel, jämfört med 0,1 m per pixel för bästa jordens omloppsbana runt satelliter och 1 m per pixel för Google Maps. HiRise uppgifter har gjort för att skapa en Google Mars. Sharad den ytliga Subsurface Radar, är ytterligare ett instrument för att titta under Mars yta med hjälp av radar vågor. Det kan lösa underjordiska har upp till 1 km djup och en upplösning på 7 m.