Hur är olika grupper av Leddjur besläktade?

Leddjur är den största av alla djur phyla, med över en beskrivna miljoner arter, uppskattas till mellan 6 och 7 miljoner totalt. Leddjur, vars namn betyder "ledad fot," kännetecknas av ett hårt exoskelett, segmenterad organ, och ett öppet cirkulationssystemet. I gruppen ingår insekter, kräftdjur, myriapods (tusenfotingar och tusenfotingar), chelicerates (spindeldjur och krabbor hästsko), och flera utdöda grupper inklusive trilobiter. Leddjur fylogeni är ett oroligt vetenskapligt ämne och åsikter att förändras med ny information kommer in p

leddjur anses allmänt monofyletisk, vilket betyder att de härstammade från en gemensam förfader i stället uppstår flera gånger. Detta står i kontrast till den dominerande synpunkt under 1970-talet. A 2001 studie av leddjur platser gruppen bredvid björndjurens, en phyla av mikroskopiska vattenlevande djur. Båda är i sin tur samband med sammet maskar, en grupp av sofistikerade markbunden maskar med fossila register sträcker sig tillbaka till den kambriska eller före (~ 545 miljoner år sedan). Leddjur fanns i början av kambrium, cirka 530 miljoner år sedan, men det är en fråga för debatt om huruvida de fanns innan detta. Hårda nagelband, liksom de universella bland leddjur, visas endast i den fossila fynd ungefär 545 miljoner år sedan.

För närvarande finns två huvudsakliga teorier om placeringen av leddjur inom Livets Träd. Man lägger leddjur tillsammans Gördelmaskar (segmenterade maskar), på grundval av deras gemensamma segmentering. En senare analys platser leddjur tillsammans nematoder och flera små phyla såsom penis maskar, på grundval av gemensamma drag i RUGGNING. Denna grupp kallas "Ecdysozoa" efter "ecdysis," som betyder RUGGNING. RUGGNING innebär att djuret växer genom att sprida sitt exoskelett, sedan växande större tills ett nytt exoskelett härdar.

Vår förståelse av förhållandet mellan leddjur grupper befinner sig i ett tillstånd förändring. Ett klassificeringssystem från 70-talet lade leddjur i mandibulates, inklusive myriapods, kräftdjur och hexapods (insekter), med hexapods och myriapods är en gemensam klad, Atelocerata, och återstoden av leddjur i Palpkäkar Chelicerata. Denna klassificering Systemet har successivt vinna nyare studier påpeka att hexapods faktiskt är inkapslade i skal (vilket innebär den första land leddjur utvecklats av kräftdjur, inte myriapods), med myriapods och chelicerates faktiskt en syster grupp kallad Myriochelata. Detta kallas Pancrustacea hypotesen. Dessa klassificeringar kommer säkerligen att förfinas som mer molekylära och fossila data kommer in