Finns det några kända Extrasolar planeter?

En exoplanet, eller exoplanet, är en planet i ett solsystem annan än vår egen. Vi har alltid tänkt att de fanns, men det var inte förrän 1992 att förekomsten av en exoplanet bekräftades slutgiltigt. En annan upptäckt gjordes något tidigare, år 1988, men det skulle inte bekräftas förrän 2003. 1992 års Upptäckten, som genom radioastronomer Aleksander Wolszczan och Dale Frail, upptäcktes ett planetsystem runt den snabbt roterande pulsar PSR 1257 +12. Dessa ovanliga planeter tros ha antingen bildas från resterna av den supernova explosion som skapade pulsar, annars kan den klippiga kärnor gasjättar vars atmosfär fråntagits bort av supernovan. En annan viktig milstolpe i astronomi av exoplaneter kom den 6 oktober 1995, då Michel Mayor och Didier Queloz vid universitetet i Genève meddelade att de hade upptäckt en exoplanet som kretsar kring en huvudserien (Sun-like star ), 51 Pegasi, ungefär 50 ljusår bort. Planeten upptäcktes med hjälp av Radialhastighet metod, som använder en känslig spektroskop att upptäcka vanlig hastighet förändringar i en stjärnas spektrallinjer med magnituder så litet som 70 meter per sekund. Planeten döptes 51 Pegasi b, namngivningskonventionen används för alla exoplaneter. Första exoplanet som kretsar runt en stjärna är utsedd "b," den andra "c," den tredje "d" och så vidare.

51 Pegasi b var ett intressant exempel på en exoplanet, eftersom det var mycket omfattande, cirka hälften massan av Jupiter-cirka 150 gånger större än jorden-men det kretsar mycket nära sitt hem stjärna , bara 0,05 AU, ungefär på åttonde mindre än avståndet mellan Merkurius och solen. 51 Pegasi b banor sitt hem stjärna var fjärde dag. Denna upptäckt tvingade astronomerna att erkänna att en sådan planet-massiv och med en liten bana-skulle existera. Innan dess trodde man att massiva planeter bildas längre ut i solsystem, som vi ser i vår egen. blev känd Denna klass av planeter som "Hot Jupiters" på grund av sin stora värme och massa. Under senare år har många andra Hot Jupiters upptäckts, tvingar forskarna att studera hur många planeter skulle kunna delta i omloppsbanor migration-bildas i yttre rymden, solsystem, sedan vandrar inåt. Frågan är ännu inte helt besvarad. En annan klass av upptäckta exoplaneter kallas Super-Earths. På grund av känsligheten hos våra nuvarande metoder för upptäckt, det är de minsta exoplaneter som vi har upptäckt-planeter med mellan 2 och 10 jordmassor (men definitionen varierar). De två första exoplaneter upptäckts, PSR 1257 +12 B och PSR B1257 +12 C, är Super-Earths, vardera med en vikt ca 4 gånger större än jorden. Flera andra Super-Earths har upptäckts sedan. Det mest anmärkningsvärda är Gliese 581 c, upptäcktes i april 2007 av en grupp ledd av Stephane Udry baserad i Schweiz.

Det var det första Super-Earth på att upptäckas i stjärnans beboeliga zon, dvs dess yttemperatur är sannolikt mellan 0 och 40 grader Celsius, utan att ta hänsyn eventuell stämning. Detta är den första exoplanet upptäckt som skulle kunna vara beboelig för människor, och det kommer inte bli den sista.