Vilken var den första exoplanet Discovered?

första exoplaneter upptäcktes var ett par steniga objekt som kretsar kring PSR B1257 +12, en pulsar i stjärnbilden Jungfrun, 980 ljusår från jorden. Radioastronomer Aleksander Wolszczan (polska) och Dale Frail (Kanada) krediterades med att hitta, som aviserades i 1992 och snabbt bekräftas. och med 2007, 242 exoplaneter är kända. Det misstänks att minst 10% av Sol-liknande stjärnor har planeter, men det verkliga värdet kan vara mycket högre. Upptäckten av planeter som kretsar kring PSR B1257 +12 förvånade astronomer på den tiden, eftersom dessa pulsar planeter, och det antogs allmänt att planeter bara bildats kring huvudseriestjärnor. är de två exoplaneter nu kallas PSR 1257 +12 B och PSR B1257 +12 C. En tredje planet, PSR 1257 12 A, som omloppsbanor närmast stjärnan, upptäcktes ett par år efter de andra. De två större planeterna är ungefär fyra gånger Jordens massa. Pulsar de kretsar är resterna av en supernova. Det är okänt om dessa exoplaneter bildades innan supernova, möjligen är den klippiga kärnor tidigare gasjättar fråntagits de flesta sin massa under nova, eller under en post-nova omgången planetbildning. Den exoplaneter Orbit 0,36 AU (astronomiska enheter, 1 AU motsvarar avståndet mellan jorden och solen) och 0,46 AU från sin stjärna, respectively.

PSR B1257 +12 är en millisekund pulsar, en typ av neutron-stjärna, och upptäcktes 1990 av Wolszczan hjälp av Arecibo-teleskopet. Oegentligheter i dess puls period ledde Wolszczan och svaga att noggrant utreda systemet för eventuella exoplaneter. Naturligtvis var de framgångsrika. Pulsarer släpper ut enorma mängder strålning, mer än tillräckligt för att steka något liv på ytan av kretsande planeter, så PSR 1257 +12 B och PSR B1257 +12 C är den sista platser vi skulle vara ute efter utomjordiskt liv. Den pulsar är en roterande period på 6,22 millisekunder och är 800 miljoner år gammal.

Fast det var inte den första som upptäcktes, den mest kända exoplanet är förmodligen Gliese 581c, på grund av sin relativa närhet (20 ljusår), jordliknande massa, och dess plats inom den "beboeliga zonen" för sin stjärna, en zon som teoretiskt skulle kunna uppehålla liv.