Vilka är de viktigaste historiska fossilfynden?

Det finns hundratals eller tusentals mycket viktiga fossila fynd, men ett fåtal sticker ut som för alltid förändrar vårt sätt att se på en stor grupp av djur eller epok palentological historia. Det fossila fynd som sticker ut mest är: 1) upptäckten av en mosasaur (vattenlevande kräldjur) av Georges Cuvier 1808, vilket blev verklighet och paleontologiska "Age of Reptiles", 2) en upptäckt av jätte bältdjur och jätte sengångare av Darwin på 1850-talet, som hjälpte honom formulera sin arternas uppkomst , 3) upptäckten av den dinosaurie-fågel Archaeopteryx 1861, som gav avgörande stöd för denna teori, 4) pånyttfödelse fossila jakt på kambrium-åldern Burgess Shale under 1970 och 1980, som visade föregångarna på de flesta moderna djur phyla, samt 5) insikten om vikten av Ediacaran-aged Mistaken Point Assemblage i Newfoundland, som visade välbevarade fossil av några av de äldsta kända flercelliga djur.

Även fossila fynd har inträffat sedan antiken var det inte förrän noggranna arbete Georges Cuvier på 1790-talet som forskarna kom att acceptera att fossil representerade forntida djur, av vilka många är nu utdöda. Världen hade svårt att acceptera utrotas på grund av filosofiska och teologiska skäl, fram till denna tidpunkt. Den tidiga 19th century var en renässans av fossila fynd, med alla större grupper av dinosaurier och många fossila fiskar, ryggradslösa djur och växter fann under denna tid. Adolph Brongniart utgrävd viktig plantfossiler och delad historia floran i fyra epoker: Spore-baserade (lavar, mossor, ormbunkar, etc. ), barrträd, kottepalmer, och den moderna eran av blomväxter.

Det viktigaste historiska fossila fynd på senare tid är de som sysslar med gryningen av animaliska historia-från 520 miljoner år sedan och äldre, ända upp till ca 600 miljoner år sedan, när flercelliga organismer visas först. Mest fascinerande fynd har framkommit Burgess Shale i västra Kanada, och Mistaken Point, i östra Kanada. Burgess Shale visar en välbevarad tidig värld anthropods, blötdjur, svampar och Gördelmaskar, medan Mistaken Point är ännu tidigare epok, där nästan samtliga djur stationära ormbunksblad och bag-formade filtrerar födan och alger symbionter förankras i havet golv. Dessa var troligen Nässeldjur, liksom moderna pennor dag havet, eller ännu mer primitiva utlöpare från djurriket.