Vad är några exempel på Nanoscale enheter?

Nanoteknologi är ett nytt område som nästan håller på att explodera. Den nanoteknik marknaden var $ 10. 5 miljarder US dollar (USD) under 2006, med studier väntade på att expandera till $ 115 miljarder USD år 2012. Nanotekniken har blivit så populär att många forskare och journalister har börjat hänvisa till någonting på nanonivå som nanoteknik, t. ex. aktuella datorchips. Detta trots att detta strider mot den ursprungliga definitionen av nanoteknik, som hänför sig till aktiva nanoskala enheter delta i molekylär tillverkning. Vi har inte dessa nanoskala svetsare (ibland kallad "monteringsföretag") ännu, men många viktiga proof-of-concept aktiva nanoskala enheter skapas med viss regelbundenhet.

Ett bibliotek i nanoskala produkter växer snabbt. Rotaxanes cirkulära molekyler som har använts som molekylär strömbrytare. Graphenes har använts för att skapa transistorer endast en atom tjockt och 50 kolatomer lång. Forskare vid Lawrence Berkeley Livermore Labs har gjort betydande framsteg på nanonivå enheter under hela början 00s, inklusive en nanotube-baserade elektrostatisk nanomotor, en molekylär ställdon, och en nanoelectromechanical avkoppling oscillator. Den nanomotor är ca 500 nm i diameter, eller 300 gånger mindre än ett hårstrå, och är den minsta motorn som någonsin byggts. En distinktion måste göras mellan nanoskala enheter, som verkligen gör saker och har betydelse för deras egen, och nanostrukturerade material, vilka främst är passiva objekt som ska slås samman i stora mängder för att göra något intressant. Nanostrukturerade material är mer primitiv i jämförelse, men fortfarande på den senaste av modern teknik. Skapandet av nanoskala enheter är en del av strävan mot molekylär nanoteknik, eller molekylär tillverkning, där människan skulle skala produkter skapas genom en "bottom-up process, släpps varje atom individuellt på ett förutbestämt ställe.

Ytterligare nanoskala enheter inkluderar en nanotube-threaded lipid membran, som kan röra sig små mängder vätska, även enstaka molekyler, den Rice University nanocar, som använder buckytubes för hjul "Walking DNA, DNA-molekyler som hiss och tryck ner med molekylära" ben ", precis som en vandrande människa, halvledande polymer nanostrukturer med många tillämpningar, inklusive belysning och optiska kablar, och dussintals utanför ramen för denna artikel. Nanoteknik enheter är definitivt ett område att titta på under de kommande åren.