Vad är den Internationella astronomiska unionen (IAU)?

Internationella astronomiska unionen (IAU) är en organisation som samordnar arbetet för nationell astronomi föreningar tillsammans med professionella astronomer. IAU främjar framsteg i vetenskapen om astronomi, tillsammans med skydd av astronomi som ett vetenskapligt fält. Det är en medlemsorganisation i International Council for Science, en grupp internationella vetenskapliga organisationer som omfattar International Union of Pure and Applied Chemistry och Internationella matematiska unionen, bland många andra.

grundades Denna organisation 1919 med sammanslagning av flera astronomi organisationer. Den är baserad i Paris, Frankrike, och ingår enskilda professionella medlemmar, varav de flesta är ledande inom astronomi, tillsammans med många nationella astronomi organisationer. Lejonparten av den Internationella Astronomiska Unionen: s arbete är inriktat på framsteg i professionell astronomi, arbetar organisationen även med grupper som omfattar amatörastronomer bland sina medlemmar, och erkänner det värdefulla bidrag som vissa amatörastronomer. En av de viktigaste aspekterna av arbetet inom Internationella astronomiska unionen är att utveckla en enhetlig och konsekvent terminologi genom arbetsgruppen för planetsystem nomenklaturen. Organisationen har i stor utsträckning definieras och utsedda villkor för användning i astronomi så att astronomerna tydligt kan kommunicera med varandra. När en astronom skriver om en "planet" i en vetenskaplig artikel, till exempel andra astronomer vet exakt vilken typ av himlakropp som astronom hänvisar till, tack vare de normer som fastställts av IAU. Det finns flera delar av IAU. Den första är generalförsamlingen, ett kollektiv av företrädaren medlemsländerna som sammanträder vart tredje år för att fastställa policy. Platserna i generalförsamlingens möten rotera, varje medlem nation en möjlighet att stå värd för Internationella Astronomiska Unionen. Organisationen som helhet är uppdelat i divisioner, där varje division uppdelade i provision. Provisioner i sin tur har en stor pool av arbetsgrupper och program som fungerar på enskilda frågor.

På grund av standardisering, astronomi texter stick oftast med en terminologi som har definierats av Internationella astronomiska unionen, och organisationen ger ut uppdateringar med jämna mellanrum så att människorna i området kan hänga med förändrade terminologin. De definitioner som publicerats av IAU är inte okontroversiellt, men som forskare är en notoriskt stickling och argumenterande bunt, och astronomer är inget undantag. Beslutet att nedgradera Pluto från en "planet" till en "dvärgplanet" och senare ett "Plutoid," till exempel, väckte stor uppmärksamhet.