Vilka olika typer av livsmedel experiment?

Mat experiment kan karakteriseras på flera olika sätt. Ett sätt är att deras syfte. Livsmedel experiment kan utföras i syfte att utveckla nya livsmedel, testa marknaden, skapa ett nytt recept, eller avslöja näringsmässiga effekter. Mat experiment har också gjort som vetenskap projekt eller vetenskap verkligt projekt för att lära sig om mat och forskning olika aspekter av livsmedelsvetenskap.

Livsmedelsföretagen gör produkten tester på livsmedel för att se vissa näringsmässiga kriterier är uppfyllda eller för att testa sina säljbarhet. Exempelvis kan en tillverkare experiment med att skapa en fettsnål version av ett livsmedel som de för närvarande erbjuder eller saltfattig version, en version med vetemjöl istället för vitt mjöl eller en organisk version. I varje fall måste tillverkaren att avgöra hur framgångsrik substitution har varit när det gäller näring och smak.

Alternativt kan en livsmedelsproducent vill smaka, testa en helt ny produkt, t. ex. en ny variant av en befintlig produkt för att se till att det är tilltalande. Detta kan medföra detaljerade blindtester mot konkurrenter eller med flera möjliga versioner av produkten, både inom företaget och med konsumenterna. Tester kan omfatta inte bara äta erfarenheter, såsom smak, konsistens och lukt, men även namn och förpackningar.

Recept testning av enskilda kockar är en annan typ av mat science experiment där olika metoder för matlagning , matlagning vid olika temperaturer och olika lång tid, försöker olika mängder av olika ingredienser och /eller innehåller ingredienser i olika ordning är alla involverade. Denna typ av recept testning görs genom restaurang kockar skapar nya rätter att tjäna och genom kokbok författare förbereda ett ursprungligt recept. Everyday hushåll kockar i deras dagliga kök göra experiment food science när de prova några nya metoden, ingrediens, eller variation i sin matlagning och se hur deras familjer reagerar.

Mat experiment i tjänst av forskning kan ta sig olika former. Till exempel frågade i början 202C New York Times reportern Harold McGee på frågan, "Hur mycket vatten Har Pasta verkligen behöver?"-Svar i en artikel med samma namn sin egen fråga om "grönare" lagar mat av pasta genom att använda mindre vatten och mindre energi. Nutrition forskning om effekten av en viss diet för ett visst ändamål, hälsosamhet av särskild regim, riktigheten av mat-märkning värdet av olika kosttillskott, mm, vilka bedrivs av livsmedelsproducenter, oberoende forskare, och amerikanska FDA (Food and Drug Administration). School science projekt och mässor vetenskap ge en annan miljö för experiment food science av denna typ.