Vilka är de olika typerna av nanotekniktillämpningar?

Nanoteknik är vetenskapen och skapa material på molekylär nivå. Nanotekniken tillämpningar används inom medicin, kemi, miljö, energibolag, och kommunikation. Vare sig det är genom nanoteknik utbildning eller nanoteknik ansökan, fortsätter denna vetenskap för att utvecklas och hitta fler användningsområden i vardagen.

Användningen av nanoteknik inom medicin har gett många medicinska genombrott. Några av de medicinska nanotekniktillämpningar är för diagnostik. Dessa används för att bidra till att identifiera DNA och hjälpa upptäcka genetiska sekvenser.

Annan användning av nanoteknik inom medicin är medicinering och tissue engineering. Drug delivery kan bidra cancerbehandling genom att administrera läkemedel via implantat jämfört med traditionella injektioner. Tissue engineering är en ny nanoteknik och omfattar reparation eller artificiellt återgivning av skadad vävnad.

Använda molekylär nanoteknik i kemi och miljö har redan lett till positiva fördelar. Kemisk katalys är en process för att minska föroreningarna med hjälp av ett reagens eller katalysator. Detta kan vara särskilt användbart om det används i celler fordonsbränsle eller katalysatorer för att minska bilavgaser.

Filtrering är en annan av nanoteknik program som kan hjälpa miljön. Extremt små hål i filtrering, känd som nanofiltrering, avlägsna joner för avloppsrening eller luftrening. Något större hål används en typ av filtrering kallas ultrafiltrering och dess nuvarande tillämpning är för dialys.

Många kommunala energiföretagen är också nanoteknik företag eftersom de använder nanoteknik i sin energi-applikationer. Ett exempel är förbättrad energiproduktion med hjälp av solceller. Dessa solceller för närvarande endast omvandla cirka 40 procent av energin från solen men nanoteknik bör kunna öka den mängd energi som utvinns. Det finns också studier som undersöker olika sätt att öka batteriets livslängd. Dessa studier använder nanoteknik tillämpningar som super kondensatorer. Avsikten är att minska antalet batterier som går till deponi och potentiellt förorenande grundvatten och jord.

Meddelandet har också gynnats av användning av nanoteknik applikationer. Datorminne har ökat betydligt och halvledarindustrin hastigheter är mycket snabbare med ytterligare utvecklingen inom nanoteknik. Dessa förbättringar har lett till genombrott i den hastighet med vilken informationen kan delas och mängden data som kan analyseras.

Utan nanotekniktillämpningar, visar många av laser som används idag skulle inte vara möjlig. Framtiden för nanoteknikens tillämpningar kan också omfatta ytterligare förbättringar i hastighet som data kan beräknas. Detta skulle ge datorer förmågan att utföra stort antal beräkningar samtidigt.