Vad är den största Nedslagskrater i solsystemet?

största kända nedslagskratern i solsystemet är en enorm namnlösa ärr på ytan av Mars, 10. 600 km lång och 8500 kilometer bred. Den tros ha skapats i äldsta tider i solsystemet, när en Moon-sized nästan objekt träff Mars, men i stället skrapade ett djupt ärr i planet. Något liknande hände med jorden, RUBBNING så mycket material att det senare coalesced att skapa månen. Dessa stora effekter tros ha skapats av småplaneter som bildas i Lagrange punkter gravitationella brunnar belägna i tre andra punkter i jordens omloppsbana. Mars har också sin egen Lagrange punkter. The Mars ärret anses också vara den största dalen i solsystemet, ungefär 25 gånger längre än Grand Canyon. Det är också den enda bekräftade kanjonen vet att det finns grund för ett möte med en bolide (asteroid eller asteroid) snarare än vatten erosion eller sprickor i ytan på grund av inhemska geologiska processer. Insikten att ärret är en nedslagskratern är ganska ny, publicerad i Science först 2008.

Den näst största inverkan krater i solsystemet är Sydpolen-Aitken-bäckenet på månen, på 2500 km (1. 553 mi) bred och 15 km (9. 3 mi) djup. Effekterna Kratern tillverkades då en stor komet eller asteroid påverkas månen under Sena tunga bombardemanget, en period av intensiv inverkan aktivitet mellan 3800 och 4. 100 miljoner år sedan, där mycket av det skräp från bildandet av solsystemet fortfarande var i interplanetariska utrymme och var tvungen att hitta någonstans att landa. The South Pole-Aitken bassängen är en av de enda nedslagskratrar i solsystemet som kallas en "bassäng" snarare än en krater. Den enda nedslagskratern av jämförbar storlek förutom ett tidigare beskrivits är Hellas Planitina på Mars, ca 2. 300 km (1. 429 mi) i omfattning. The South Pole-Aitken bassängen är den dominerande inslag i den bortre sidan av månen, i egenskap av den mest betydande buckla i månens högland.