Vad är skillnaden mellan ekologi och miljövetenskap?

ekologi och miljövetenskap är nära relaterade områden, samt förtrogenhet med principerna för en är nödvändig för att fullt ut förstå den andra. Den största skillnaden mellan ekologi och miljövetenskap är att den senare är en mer övergripande område som innefattar många delar av jorden och biovetenskap att förstå olika naturliga processer. Ekologi, å andra sidan, är oftast mer inriktade på hur organismer interagerar med varandra och med sin närmaste omgivning. Båda vetenskaper ger mycket viktig information om naturen och vad man kan göra för att bättre skydda planeten och bevara resurser. En viktig skillnad mellan ekologi och miljövetenskap är målet för forskningen inom varje disciplin. Skillnad miljöforskare, ekologer tenderar att fokusera sin forskning på mycket specifika populationer av levande ting, till exempel en viss typ av gräs eller en grupp av fiskar. Ekologer försöker förstå hur populationer interagerar, reproducera och frodas i ett ekosystem. De koncentreras främst på omedelbara faktorer som födoval, predation, och sexuell selektion inom en grupp. Genom noggrann observation och historisk forskning, ekologer förklara utvecklingsmässiga och evolutionära anpassningar för att påverka en art.

miljöforskare genomföra laboratorieundersökningar och fältstudier för att lära sig om olika faktorer som påverkar ett område. Liksom ekologer, studera de levande varelser och deras beteenden i detalj. Dessutom miljöforskare överväga effekterna av klimat, geologiska processer, temperaturförändringar och cyklar vatten vid utredningar av ekosystem. Exempelvis kan en miljö forskare forskning om effekterna av ett särskilt torrperiod på tillväxten av olika arter av växter i ett område. Forskaren kan då försöka identifiera eventuella negativa konsekvenser detta medför för växtätande djur i området. En stark utbildningsbakgrund i den vetenskapliga metoden är nödvändig både ekologi och miljövetenskap. Ekologer och miljöforskare beteende strikt etiska, mycket kontrollerade studier för att säkerställa korrekta resultat. Proffs på båda disciplinerna dokumenterar sina upptäckter i detaljerade rapporter och skapa statistiska analyser när så är tillämpligt, så att resultaten kan ses över och utvecklas av andra forskare.

Förstå både ekologi och miljövetenskap är viktigt att utforma lagar och politik kring bevarande. När regeringar och industrier satt en ny standard, konsultera de vanligtvis yrkesverksamma med bakgrund i ekologi och miljövetenskap att ge expertråd. Miljöforskare kan anlitats för att analysera föroreningsnivåer och andra riskfaktorer i närheten av en industrianläggning. Miljöpartister behövs för att fastställa välbefinnandet hos vissa befolkningsgrupper och föreslå sätt att bättre skydda utrotningshotade arter. Genom att kombinera den information som samlats in av forskare i båda disciplinerna, kan myndigheterna skapa effektiva strategier och pedagogiska resurser för människor att följa.