Vad är nytt Kritik?

Kritik är en form av litterär kritik som segrade som dominerande kritiska form på 1940-talet genom 1960-talet. John Crowe Ransom är ansvarig för att namnge Ny kritik i sin bok med samma namn, publicerad 1941. Nya Kritiken blev snabbt "det" sättet att läsa skönlitteratur och poesi, och har undervisat i både högskolan och gymnasieskolor.

litteraturvetenskap innan New Criticism hade bott på flera olika sätt att tolka litteratur, utan konsensus som den bästa metoden. Vissa kritiker utvärderas litteratur i form av författarens historia, visar hur verk var representativ eller skiljde sig från de tidsperioder då de skrevs. Andra utvärderas verk i form av författarens liv och bakgrund.

New Kritik skilde sig avsevärt från tidigare former som ogillas författarens avsikt, och särskilt ignorerats biografisk och historisk information om en författare. Istället litteratur skulle tolkas grundas enbart på sammanhållning av arbetet. Till en ny Critic, oavsett författarens syfte var ogiltig, eftersom formen för arbetet alltid omvandlas uppsåt, producerar nya betydelser.

kritikerns position, enligt ny kritik, var att utvärdera olika aspekter av en text som producerar tvetydighet. Kritiker analyseras metafor, liknelse, och andra retoriska tropes som ledde till stress och counterstress, förena dem att hitta harmoni i ett verk. Genom analys, kunde kritikern berätta då hur läsarna att tolka en text och vad värdet var att vinna på att läsa en text. Med andra ord blev kritikern tolken genom vilken litteratur som skulle kunna uppfattas.

Dessutom, i New kritik, texten måste betraktas som ett objekt för litteratur, fullständig i sig själv. Om läsaren började att extrapolera till hans eller hennes tolkning utanför texten, han eller hon hade avlägsnat sig från New Criticism. Kritikern bör vara fri från hans eller hennes egna känslor eller känslomässig respons när man läser texten. Enda kritik som fastnat i texten var av värde. Senare teoretiker hävdade att det inte kan bli fri från den egna personen i textanalyser, och att denna önskan att analysera texten som om man var ett oskrivet blad är helt omöjligt. I sin nya upphöjda status som tolk beviljats av New Criticism, kritiker legitimera sitt eget yrke. Publicering av böcker och artiklar som klargör innebörden av poesi och andra skrifter var kusiner till litteraturen, eftersom de gav lekman med en metod för att förstå vad man läser. Även om mycket av New Kritik har sunt motbevisats, ligger denna nya status höga kritiker.

Nytt Kritiken påverkat den litterära kanon, det material som anses vara konst, eftersom kritikerna kunde peka på de arbeten som uppnås harmoni genom tvetydighet. Som sådan ansågs vissa arbeten mer värdefull än andra, i hög grad påverkar vilka verk tillskrivs som läsmaterial. Studenter som skriver om sådant material hade ofta sitt skrotats tolkningar eftersom de hade misslyckats med att hitta "rätt" tolkning av en text. Samtidigt som nya Kritik är fortfarande ett användbart verktyg för att undervisa eleverna om de grundläggande elementen i poesi, de flesta Nya Kritik har motbevisats och ersatts. Nyare former av litterär kritik, vilket leder till att texterna kan producera flera betydelser som är direkt emot, har segrat över New Criticism. Nyare kritiska teorier har återinfört behandlingen av författarens avsikt från en psykologisk eller historisk synpunkt. Andra kritiska skolor, såsom strukturalism, utvärdera specifika språket i texten för att få fram flera betydelser. Det bästa refutations Nya Kritiken har lett till införandet av fler verk i kanon. Nya Kritiker tenderade att värdera västra arbeta över alla andra former av litteratur, och dessutom lagt ett högre värde om verk skrivna av män. Feminist och nya historiska Kritiker har återställt många verk till Canon som hade störtade av New Critics.

De nya Kritik är inte längre en dominerande kritisk form, kunskap om Nya Kritik är viktigt att förstå historien om litteraturkritik. En enastående text till översyn Cleanth Brooks Well Wrought Urn . Andra inflytelserika författare i New Criticism är William Empson och Allen Tate.