Vad är Peer Review?

Peer review är en process där en planerad publicering granskas av personer som är experter inom området vilket publikationen oro. Dessa experter granska bit att leta efter fel och problem, avgöra om pjäsen bör godtas för publicering, bevilja pengar, belöningar och andra förmåner. Denna process som oftast sker i vetenskapen, där peer review är en hörnsten, men akademiker inom områden som historia får också lämna sitt arbete för kollegial granskning.

Denna process är utformad för att fånga fel, brister, och problem med bitar som författarna kan ha missat. Det förutsätter att alla gör misstag, ibland grundläggande sådana, och att fördelarna med ett extra par ögon kan vara väldigt användbara. Peer review "används också för att se till att stycken överensstämmer med allmänt accepterade uppfattningar och normer i samhället, även om det inte används för att upptäcka bedrägerier, plagiat och andra former av oärlighet hos författaren, med granskningspanelen man antar att författarens avsikter är hederliga. I många fall är peer review anonyma, vilket innebär att när en bit läggs fram, har författaren ingen kontroll över vem som finns på expertgranskarpanelen, och han eller hon inte tanke på namnen på de personer i panelen. Ibland är författarens identitet dold också, för att undvika en snedvridning på den del av panelen. Öppna peer review, där namnen på alla inblandade parter är fritt bytas, har vuxit i popularitet.

peer reviewed publikationer tenderar att ses som mer respektabel och trovärdig, både därför att de har granskats för fel, och eftersom överlämnande till expertgranskare föreslår att en författare välkomnar insikt och kritik från samhället. Många vetenskapliga tidskrifter och publikationer accepterar endast bitar som har granskats, och några behålla sina egna paneler av sakkunniga granskare. Den stora bristen i peer review är att de tenderar att vara långsam, och kan fördröja publiceringen i månader eller år, även om informationen är av stort intresse eller avgörande betydelse. Det kan också vara svårt att hitta kvalificerade sakkunniga granskare, särskilt för arbeten i esoterisk, dölja eller ämnesövergripande områden. Om en publikation är skrivet av den ledande specialist inom ett mycket litet område, till exempel, kan det vara svårt att hitta någon som skulle vara lämplig för kollegial granskning, än mindre en panel med läsare som kan undersöka och diskutera pjäsen.

När en framställning har granskats, finns det vanligtvis fyra möjliga utfall. Den första och bästa är att acceptera utan kvalifikationer, vilket innebär att den del anses mer eller mindre perfekt. Det andra är ett godkännande med förbehåll, vilket innebär att författaren måste göra ändringar för stycket skall godkännas. Nästa är ett avslag med en uppmuntran att se över och skicka, vilket tyder på att arbetet har sina förtjänster, men pjäsen var bristfällig för att överväga för publicering. Slutligen kan en del helt enkelt avvisas med kommentar.