Vad är Reader Response Kritik?

Reader svar kritik är en litterär kritisk teori, främjas och utvecklas genom olika litterära teoretiker och kritiker. Beroende på vem driva konceptet, kan i teorin ta på valfritt antal nyanserade betydelser. Generellt dock kritik läsare svar tyder på att en text vinner mening genom målmedveten handling av en läsare läser och tolkar den. Förhållandet mellan läsare och text värderas högt-text existerar inte utan en läsare. Det är lite som den logiska frågan om ett träd faller i skogen ger ljud ifrån sig om ingen är cirka höra det. En text som sitter på en hylla gör ingenting. Det kommer inte levande förrän läsare och text ihop.

Reader svar kritik är ofta felaktigt tros vara en litterär kritisk teori som tillåter varje tolkning av en text. Även tolkningen till läsaren svar kritik ges en större kaj än i formalistisk eller recensioner strukturalistiska, inte alla tolkningar är lika giltiga.

Reader svar kritik också utvärderar tolkande gemenskaperna. Interpretive samhällen finns grupper av kritiker som har kommit överens om vissa delar i en text som mer betydelsefulla än andra. Feminist litteraturkritiker, till exempel, skulle föredra texter som stöder feministiskt tänkande. Bilder av det kvinnliga kan vara av större intresse än övervägande manliga bilder. Den enskilda feministiska kritiker skulle läsa en text med vissa värden i åtanke. Författaren försöker vädja till den feministiska kritikern skulle främja dessa värden i en text. Texter som har massa överklagandet är texter som skulle hålla värde med ett antal tolkande gemenskaperna. Dock är en text giltigt när avkodas i en tolkande gemenskap, visar sig vara sunda och utan uppenbara motsägelse. En del har liknat kritik läsare svar på hur ett samhälle domare tolkar lagar. När en domare presenteras med ett fall, att han eller hon är inte bara förväntas upprätthålla lagen, utan också tolka lagen. Tolkning av lagen är viktig, och ofta definierar hur en domare anses av samhället, som kanske konservativ, måttlig eller liberal. i Reader svar kritik, läsaren och tolkande gemenskap som läsaren tillhör domare arbetet. Denna process andas liv i texten. Reader svar Kritiken kan titta på hur olika tolkande gemenskaper värde en text, kanske för historiska ändamål, eller sådan kritiker undersöka hur några tolkande gemenskaper utgör den bästa metoden för att läsa en text.

Traditionellt , läsare svar kritik följs ofta formalistisk eller nya kritiska strategier i textläsning. Under 1980-talet, dock Stanley Fish, en av teoretikerna nära förknippade med begreppet föreslog, att läsaren skall beaktas. New kritiker utvärderas texter utan fördomar, men fisk hävdade att något sådant inte var möjligt. "I" för läsaren kommer alltid att färgen på texten. Läsarens preferenser i tolkningen kommer alltid att göra vissa aspekter av ett arbete som viktigare än andra. med att införa värde för läsaren, läsaren svar kritik delar mycket med nya historicism. Skillnaden här är att läsaren kanske inte alls intresserade av att utforska teman som är gemensamma för nya historicism, t. ex. utvärdering av författarens avsikt. Läsare svar kritik, precis som ny kritik, kan helt bortse från författarens avsikt, men den kommer att bedöma hur väl författaren lyckas grundad på godtagande av författarens verk av olika tolkande gemenskaperna. med begreppet tolkning samhällen, Läsaren svar kan lossas upp för att tillåta en mängd olika tolkningar. En grupp sjätte väghyvlar, till exempel, är en tolkande gemenskap. Ofta när barn i denna ålder, eller yngre, undervisas om litteratur om specifikt frågade vilka aspekter av texter som berör dem. Det är helt korrekt att erbjuda flera tolkningar som hänger intimt knutna till den unge läsarens erfarenheter. Ofta ny kritik införs i denna ålder, och eleverna lär sig om symboler, metaphor, simile, och poetisk struktur.

Som barn ålder, de får mognad som läsare, ge dem tillgång till andra tolkande gemenskaper. De kan då bli en del av en feministisk eller dekonstruktivt läsning publik, och texterna kommer att dömas därefter. Reading val börjar påverkas av det sätt på vilket läsaren värden vissa aspekter av litteratur. Den vise författaren kommer att försöka komma med material som hanteras väl under olika tolkningar.