Vem är Rupert Murdoch?

Rupert Murdoch (född 11 mars, 1931) är en kontroversiell multinationell mediamogul. The Australian-born Murdoch byggt upp ett imperium av dagstidningar och kvällstidningar som läckt ut från Australien till England, till USA och därefter; expandera till TV, film, Internet, och nu senast i den finansiella nyheter marknaden. News Corp , Murdochs holdingbolag, har blivit synonymt med hans namn.

Unga Rupert Murdoch gick Oxford University där han studerade politik och ekonomi medan skriver artiklar för student tidningar. Med faderns död ärvde han en kontrollerande andel i News Limited i Adelaide, Australien, som publicerade Nyheter , en lokaltidning.

1953 Rupert Murdoch lämnade Oxford för att bli vd för News Limited bara för att finna hans far hade lämnat många skulder. Efter att sälja flera aktier i olika tidningar, var Rupert Murdoch upp på fötter igen bara tre år senare med framgångsrika satsningar som innefattade en veckovis utkommande TV-tidningen, som kallas TV vecka . Extra kassaflöde få Murdoch att låna pengar för att finansiera vidare satsningar.

skaffar fler tidningar med upplagor i större delar av Australien, Murdoch köpte också The Daily Mirror , en Sydney-baserade tabloid. 1964 Murdoch etablerade Australiens första rikstidning, australiska , som han påstås avsikt att använda för att vinna politisk respekt.

1968 Rupert Murdoch expanderat till Storbritannien, förvärvar kontroll över News of the World , den mest populära engelska tidningen av sin tid med en internationell upplaga på över 6 miljoner . Murdoch köpte också The Sun , en uppkomling brittiska tidningen att han konverterade till en framgångsrik tabloid.

År 1973 Rupert Murdoch hade ögonen på Förenta staterna. Köpa olika tidningar och tidskrifter, grundade han kvällstidningen Star och 1976 köpte New York Post . Murdoch gick så långt att man blev medborgare i USA under 1985 för att köpa den amerikanska tv-stationen FOX nätverk , ett mycket populärt nätverk bland unga tittare.

Efter denna framgång Murdoch lanserade Fox News Channel under 1996, en 24-timmars kabelstation för att konkurrera med CNN. Under 2003 News Corp köpte en 34% andel i Hughes Electronics, som äger DirecTV ™ , en ledande satellit företag. Men Murdochs intresse för tv och satellit är inte specifika för USA.

BskyB , det ledande British Satellite Company, The National Geographic Channel, The History Channel och Nickelodeon är alla delvis ägs av Rupert Murdoch. Andra TV-stationer under News Corp flagg förlänga till Italien, Nya Zeeland, Asien och andra länder.

Under 2005 Murdochs News Corpköpte Intermix Media Incorporated, ägare av den enormt populära online umgås nav, MySpace . Murdoch förvärvade även kontrollerande intresse IGN Entertainment, en multimedia video-baserat bolag som äger webbplatser som AskMen , GameSpy , och RottenTomatoes .

Även om ingen hävdar framgång Rupert Murdoch, News Corp ägda verksamheter har kommit under kontroll för bl. a. omfattar politiska åsikter som verkar överväldigande återspegla Murdochs egna fördomar. I USA, Murdochs nya hemland, är Moguls en uttalad förespråkare för den kristna konservativa perspektiv och det högerextrema Republikanska partiet. Han stödde offentligt Ronald Reagan, Pat Robertson och nu senast George W. Bush i både 2000 och 2004 presidentval. Vissa tror nyheter medier under Murdochs ägande riktar att främja en konservativ agenda.

I ett anmärkningsvärt exempel under Irakkriget bygga upp under 2003, australiska tidningen Bulletin intervjuade Murdoch . Intervjun visade Murdoch vara starkt stöd för kriget, citerar sjönk oljepriset som främsta orsak, en position han också offentliggörs den gångna veckan i en intervju med America's Fortune Magazine . På ett slående sammanträffande, enligt en artikel i Storbritanniens The Guardian publicerades 17 februari 2003, var en av News Corp 175 tidningar världen över också editorialized till förmån för kriget i Irak.

Fox News Network (FNN), den "rättvisa och balanserade" news station med slogan "Vi rapport, du bestämmer" har också kommit under eld från kritiker som anser att det har en neo-konservativ, anti -liberal böjd. Läcka meddelanden från Talking Points som radbryts bias med spinn för att dra en konservativ partilinjen har orsakat en del kritiker att klassa stationen som yttrande, medan andra ser det som teater. Backlash utvidgas till inspirerande dokumentärfilmare Robert Greenwald att göra, Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism , som innehåller intervjuer med tidigare FOX anställda och lägger ut vad Greenwald och andra anser vara ett bevis på avsiktligt konstruerade partiskhet i nätverk.

Amid journalistiska oro, Rupert Murdoch's 2007 $ 5,6-miljarder US-dollar (USD) bud att förvärva Dow Jones och en av de mest respekterade tidningar i landet, Wall Street Journal har rönt någon större oro. Men Murdoch verkar ostoppbar. Enligt FOX rapporter i början av augusti 2007 att affären hade godtagits och News Corp buyout kommer att gå framåt. Dow Jones äger också många inflytelserika finansiella webbplatser, inklusive MarketWatch .

Rupert Murdoch har positionerat sig för att utöva häpnadsväckande inflytande över hela världen i sina tidningar, tidningar, TV-nätverk och webbplatser nå många miljarder hushåll dagligen. Varje tillkommande förvärv frågor uppstår om de potentiella följderna av denna växande monopol, och dess inverkan på ekonomi, politik, konkurrens på marknaden och samhället.


Kommentarer

  • Om oss
  • Reklam
  • Kontakta redaktören
  • Få nyhetsbrev
  • RSS-feed

Redaktör: Beáta Megyesi
Nyheter redaktör: Christiane Schaefer

Kundservice: Mats Schaefer,
Helena Löthman

Tel: +46 00 79 22 00
Fax: +46 00 79 22 01

© Copyright 2014 Debok.net - All rights reserved.